Om Eplehuset-stipendet
Formålet med stipendet er å bidra til å hjelpe talenter innen design, illustrasjon, foto, film, tekst eller programmering til å utvikle seg videre og realisere et kreativt prosjekt. Dette gjøres ved å tildele et stipend på 25.000 kroner og valgfrie Eplehuset-produkter til en verdi av 25.000 kroner til én heldig vinner. 

Stipendet omfatter også en workshop mellom mottakeren og en etablert kreatør på det aktuelle feltet. Stipend-mottakeren får i tillegg mulighet til å vise fram sitt prosjekt på en utstilling, konsert eller en annen arena tilpasset det kreative uttrykket, og i Eplehusets egne kanaler. Det er gratis å søke.

Juryering og valg av vinner
Søknadene behandles av en jury bestående av seks utvalgte kreatører som hver og en er suksessfulle innen sitt felt, samt representanter fra Eplehuset. Søknadene bedømmes etter kreativ kvalitet, dokumentert talent, originalitet, formidlingsglede, og prosjektets gjennomførbarhet innenfor stipendets rammer. Vi velger ut én stipend-mottaker. Vinneren kan være fra hvilken som helst av kategoriene design, illustrasjon, foto, film, tekst eller programmering.

Søknadsfrist: 12. juni

🍏 🏠 💰 🏆 🎉

Rinsai Moontika

Programmerer og spilldesigner

De fleste av oss bruker nettbrett og smarttelefon uten et snev av kunnskap om den underliggende teknologien. Vi aner ikke hva som ligger backstage på nettet, appen eller spillet. Langt mindre om kreativiteten eller timene med problemløsning og research som ligger bak. Men Rinsai Moontika vet.

Rinsai er en racer på longboard.
Rinsai er en racer på longboard.

– Å skrive kode er en annerledes måte å uttrykke seg kreativt på, sier Rinsai Moontika.

I tillegg til skapertrang, er det forkjærlighet for struktur og teknologi som har ført spilldesigneren, animatøren og koderen til spillselskapet Ablemagic . I 2011 vant selskapet Designspire-prisen for spillet Spin Trip. Samtidig inngikk Ablemagic avtale med Angry Birds-utgiveren, Chillingo. – Det var en god dag for meg og stort for et lite selskap fra Trondheim, sier Rinsai.

Å skrive kode er en annerledes måte å uttrykke seg kreativt på.
- Rinsai Moontika
Digital skattejakt fenger.
Digital skattejakt fenger.
Fra spillet "Rovdyrskolen".
Fra spillet "Rovdyrskolen".

Drivkraft

Hva driver deg? 
– Det er vanskelig å si. Når koden lystrer, er det den beste følelsen i verden. Når den ikke gjør det, er det tilsvarende den verste. Man sitter der med 20-30 tettpakkede kodesider og aner ikke hvor feilen er. Da har man lyst til å rive av seg håret. 

Hva inspirerer deg? 
Teamet mitt inspirerer meg. Det andre har skapt inspirerer også. Det er mange geniale løsninger der ute og jeg tester ut andre sine produkter og spill hele tiden. Jeg er ganske selvlært på kode og har ikke behov for å finne opp hjulet på nytt hver gang. 

Når vi utvikler spill og bøker hvor estetikken er viktig, er det også inspirerende å sette sammen alt, animasjoner, koder, interaksjoner, og se at det virker som man vil. Jeg liker å legge mye arbeid i detaljene. Den lille ekstra bouncen når en karakter hopper, for eksempel. Små ting som gjør helhetsinntrykket enda bedre.

Tidsreise Trondheim er en app som virkelig har slått an.
Tidsreise Trondheim er en app som virkelig har slått an.

Hva er mest spennende med jobben din? 
– Å trykke på publiseringsknappen (release). Man gruegleder seg. Det er som å slippe barnet sitt ut i den store verden. Det føles godt å endelig «slippe den fri», men hvordan vil den bli mottatt? Klarer den seg selv? Er den godt nok forberedt? Samtidig som man er stolt og har lyst til å vise den fram til alle, er det nervepirrede. 

Hvordan jobber du? 
Når jeg får en idé, kverner den oppe i hodet mitt. Jeg går gjennom en prosess hvor jeg prøver å skape struktur. Når jeg lager en app, er det for eksempel ikke nok å formulere hva den skal gjøre, men å se for alle stegene, hele forløpet.

Skjermdump fra Tidsreise Trondheim.
Skjermdump fra Tidsreise Trondheim.

Noen gode råd til andre som vil lære seg koding? 

– Jeg synes det er litt vanskelig å gi råd, for å være helt ærlig. Hva med:

class Programmer
{
    public bool wannaBeAProgrammer;
    public int stokeLevel;
}

class MainProgrammer
{
    static void Main()
   {
        Programmer programmerYou = new Programmer();

       bool wannabe = true;
       int stokeness = 100;

       if (programmerYou.wannaBeAProgrammer == wannabe &&
           programmerYou.stokeLevel >= stokeness)
      {
          Console.WriteLine("Go for it!");
      }
       }
}

Rinsais verktøy

Rinsai er avhengig av å kunne sjekke sitt arbeid på alle mulige flater. Det betyr at hun bruker mange Apple-produkter i sin arbeidshverdag. Det være seg Apple TV, iPad Air, iPhone 6s, iPod Nano eller en MacBook Air. Hun skriver kode, programmerer, tester apper, får inspirasjon og nyter det å boltre seg i verktøykassa si.